İsrail Maliye Bakanı ve eski Başbakan Binyamin Netanyahu Pazar günü hükümetteki görevinden istifa ettiğini açıkladı. İstifa gerekçesi olarak geri çekilme planının bir parçası olmak istemediğini söyledi. Başbakan Ariel Şaron ise istifanın ardından Başbakan Yardımcısı ve Sanayi Bakanı olan Ehud Olmert`i Maliye Bakanı olarak atad
Yusuf BESALEL
8- Neoloji: ("Yeni doktrin") Reform Yahudiliğinin Macaristandaki şeklini tanımlayan deyim. 19. yüzyılın başlarında Leopold Löw (1811), Aaron Chorin ve diğer modernist Rabiler tarafından geliştirilen bu akımda eğitimsel, dinsel ve cemaat alanlarında reformlar öngörülmüştü. Ortodoksların bu durumdan hoşnut kalmaması üzerine Neolojist Ortodoksluk ve "Status Quo Ante" olarak bir bölünme yaşandı. Bunun telaşını yaşayan Neolojistler, muhafazakarlığa kaydılar.
9- Neo Ortododoksluk: Ortodoksluk içinde oluşan ideolojik bir akım. Buna göre Rabinik yasa ve geleneksel uygulamalara titizlikle riayet etmekle beraber, modern topluma ve Batı kültürüne olumlu bir tavır takınmıştır. 19. yüzyılın ortalarında köktenci Reformistlerin varlığı Neo-Ortodoksluğu cazip kılmıştır. Bu dönemden itibaren bu akımın başlıca sözcüsü ve ideologu Samson Raphael Hirsch olmuştur. Kendisi Frankfurtta cemaati yapılandırdı (1851). Ortodoksluğun rehberi Şulhan Aruha uymakla beraber, sinagoglarda korolar, duaların tercümesi, kadın hakları gibi liberal hareketler de bu akımın özelliğidir, Akım, Siyonizm taraftarı Hibbat Siyon ve Siyonizm karşıtı Ultra Ortodoks Agudat İsrael olarak bölündü.
10- Reformcu Yahudilik: 19. yüzyıl Almanyasında ortaya çıkan ve Yahudi geleneğini modern yaşama uyarlamayı amaçlayan dinsel hareket. Fransız Devriminin eşitlik ilkesi dahilinde Alman Yahudileri de etkilendiler. Moses Mendhelssohn (1792).
Yahudilerin Alman yaşamına ve cemiyet hayatına sağlayacak bir kültür donanımına sahiplenmeleri için çaba sarfetti. Reformun öncülüğünü İsrael Jacobson (1768) yaptı. Kurduğu okulda org müziği çalınıyor, şarkılar Almanca söyleniyor, dualar Almanca yapılıyordu. Bu akım ABDde de yayıldı. Bu konuda Ilımlılar ve Radikallar karşı karşıya geldi. Radikaller, 1855te ünlü Pittsburgh Bildirisini yayınladılar. Buna göre, İsrail bir ulus değil, dinsel bir cemaatti, Filistine dönme emeli yoktu, ruh ölümsüzdü, vb.
ABDdeki Reformistlerde ibadet İbranice olmayabilir. İngilizce tercümeleri yer alır. İbadet esnasında org çalınabilir. Kadınlar ve erkekler ibadet esnasında yan yana oturabilir. Reformistler, Yahudi bayramlarını ve Şabatı da modernleştirmişlerdir. Şabatta yürüyerek, gitmek anlamsızlaşmıştır. Kocası kaybolan bir kadın ("aguna") tekrar evlenebilir. Ortodoksların evlenme günlerine koydukları kısıtlamaları Reformistler kabul etmez, ölülerin dirileceği ve cennet ve cehennem kavramlarını da kabul etmezler. Başlıca Reformist kongreler Brunsıoick (1844), Albany (1850), Philadelphia (1869) olup, 1937deki Columbus Kongresinde Yahudiliğin Filistinin ve Yahudi kültürünün yeniden kurulması için katkıda bulunması gerektiği savunuldu. Reformcu Yahudilik Londra ve Pariste de örgütlendi. 1967te ise Yahudilik Londra ve Pariste de örgütlendi. 1965te ise Liberal Yahudilik hareketi ortaya çıktı.
Günümüzdeki Reform Yahudiliği ile ilgili bazı özellikler şöyledir:
1- Tora okumaya çağrılmada süre kısaltılmıştır. 2- Babası Yahudi olan çocuklar da Yahudiliğe kabul edilir. 1983te "Central Conference of American Rabbi" anne ve/veya babası Yahudi olan çocuğun Yahudi olarak kabul edilmesi gerektiğini bildirmiştir. Bunun tek şartı, çocuğun Yahudi olarak yetiştirilmesi zorunluluğudur. 3- Karışık evliliklerin, icra edilişinde Yahudi olmayan ferdin din değiştirmesi şartı yoktur. 1990da yukarıdaki örgüt bu şekilde evlilikleri yasaklamıştır. 4- Yahudi dinine girmede kadınlar için mikve, erkekler için sünnet şartı yoktur. 5- Şabatla ilgili bazı Tora kökenli veya Talmudik esaslı yasaklamalar (elektrik yakmamak, vb. gibi) kabul edilmez. 6- Bazı Reformist sinagoglarda kadınlar dua şalı (tallet) giyebilir, kadınlar, 10 kişilik asgari ibadet hazirununa (minyan) dahil edilebilirler, kadınlar tevaya (dua kürsüsüne) çağrılabilirler
7- Keşerut Kaideleri: 1885teki Pittsburgh Konferansınad Bet-Amikdaşın yıkılışından sonra bu kaidelerin geçerliliğini yitirdiği ilan edilmiş ve 1937de Columbus Kongresine dek değişiklik olmamıştır. Ancak Holokost felaketinden sonra Reformistlerde bir geriye dönüş görülür. Günümüzde bazı Reformistler domuz eti ve kabuklu deniz ürünlerini yemezler
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel,
Gözlem, 2001